در مورد تمیز، شفاف و سالم نگه داشتن عینک، بایدها و نبایدهای مهمی وجود دارد. با پیروی از چند قانون ساده، می توانید به محافظت از عینک کمک کنید و آن را برای مدت طولانی قابل استفاده نگه دارید.
راهنمای نحوه مراقبت روزانه از عینک ما را بخوانید تا بهترین نکات و ترفندها را یاد بگیرید. احتمالاً متوجه خواهید شد که کارهایی را به گونه‌ای انجام داده‌اید که برای شما و قاب‌ها و لنزهای ارزشمندتان بهترین نبوده است – اما هنوز برای تغییر آن دیر نیست. راهنمای جامع ما در مورد نحوه تمیز کردن عینک از اینجا شروع می شود…

تمیز کردن عینک

بهترین راه برای تمیز کردن عینک

ما قبلاً اطلاعاتی را در وب‌سایت خود آورده‌ایم(مراقبت از لنز عینک آفتابی) که راه‌هایی را که می‌توانید به بهترین نحو می‌توانید عینک خود را تمیز کنید فهرست می‌کنیم. در این نوشته، ما این حقایق را در فهرستی مفید و راه‌حلی که این حقایق را به چیزی حتی مفیدتر گسترش می‌دهد، دوباره کار می‌کنیم – چک لیستی که به شما می‌گوید چگونه لنزهای عینک آفتابی را تمیز کنید و آنها را در بهترین شرایط نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که:

  • روزانه لنزهای خود را تمیز کنید – زمانی که لنزهای خود را می گذارید فقط یک لحظه پاک کنید، بنابراین این نکته کوچک را عملی کنید و آن را به یک عادت مفید تبدیل کنید.
    قبل از انجام این تمیز کردن معمولی، هرگونه کثیفی، گرد و غبار، دانه‌ها یا کثیفی را پاک کنید – این خطر وجود دارد که این مواد روی سطح لنز شما بچرخد و در این فرآیند آنها را خراش دهد، بنابراین مطمئن شوید که ذرات بزرگ‌تر حذف شده‌اند.
  • مطمئن شوید که لنزهای خود را با دقت پاک کرده اید – وقت خود را صرف کنید، عجله نکنید و مطمئن شوید که به هر لبه و شکافی دست خواهید یافت.
  • از یک پارچه میکروفیبر یا پارچه ای که بسیار نرم است برای پاک کردن لنزهای خود استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن عینک از دستمال کاغذی یا دستمال توالت، صرف نظر از اینکه چقدر نرم به نظر می رسند، استفاده نکنید – اینها در واقع کاملاً خشن هستند، دارای الیاف ساینده و در بسیاری از موارد پرز هستند که احتمالاً لنزهای شما را مستقیماً خراش می دهد.
  • لنزها را با شلوار، تیشرت یا سایر لباس‌هایتان تمیز نکنید – اینها لوازم تمیزکننده مناسبی نیستند و ممکن است باعث ایجاد خراش شوند.
  • از آب ولرم و صابون با phخنثی بر روی لنزهای خود و همچنین فریم آن استفاده کنید – به گفته کارشناسان، این بهترین راه برای تمیز کردن عینک است. توصیه می کنیم لنزهای خود را به آرامی زیر آب روان بمالید.
  • از مایع شوینده حاوی مرطوب کننده استفاده نکنید. مواد روی بطری یا جعبه را بررسی کنید تا مطمئن شوید، و اگر شک دارید، فقط از آن استفاده نکنید. صابون‌ها یا مایعاتی که حاوی مرطوب‌کننده هستند می‌توانند به لنزها پوششی بدهند که چربی و کثیفی‌های سرسخت‌تر را جذب کند.
  • برای تمیز کردن عینک خود از دستمال مرطوب الکلی استفاده نکنید – حلال های موجود در آن به فریم شما و همچنین به هر پوشش ظریف لنز آسیب می رساند.
  • دست‌هایتان را بشویید – ما متوجه شده‌ایم که شستن و خشک کردن دست‌ها از قبل بهترین کار است، زیرا این کار احتمال انتقال روغن، کثیفی یا گریس را روی عینک خود در طول فرآیند دست زدن کاهش می‌دهد. با این حال، اگر برای مدتی تحت فشار هستید، حداقل مطمئن شوید که دستانتان تمیز و مهمتر از همه خشک به نظر می رسند.
  • برای تمیز کردن لبه‌ها و لبه‌های بینی از یک مسواک با موهای نرم مانند مسواک کودک استفاده کنید – کثیفی نیز می‌تواند در اینجا جمع شود، اما هنگام ورود به این شکاف‌ها مطمئن شوید که لنزها را مسواک نزنید. می توانید از آب و صابون با phخنثی و بدون مرطوب کننده نیز روی فریم های خود استفاده کنید.
  • از هیچ چیز دیگری برای تمیز کردن عینک استفاده نکنید – توصیه های آنلاین زیادی در مورد نحوه شستن عینک وجود دارد، اما به شما اطمینان می دهیم که اکثر آنها اشتباه هستند.

آیا می توانید خراش های عینک آفتابی را تمیز کنید؟

به طور خلاصه، پاسخ به این یکی خیر است – شما نمی توانید به طور موثر خراش های عینک آفتابی خود را پاک کنید. در گوشه کنار اینترنت روش‌های درمان خانگی که برای از بین بردن آن‌ها توصیه می‌شود، از خمیر دندان گرفته تا موم ماشین و کاغذ سنباده (بله، کاغذ سنباده – درست خواندید). هیچ کدام – تکرار می کنیم، هیچ کدام – از این راه حل ها کار نمی کند.

بنابراین، بهترین تعمیر در نظر تخصصی و گسترده ما این است که به سادگی لنزهای فریم خود را جایگزین کنید.

محافظت از عینک

راه هایی برای محافظت از عینک

پیشگیری اغلب بهترین راه حل برای نگه داشتن عینک  شما در شرایط مطلوب است. اقدامات متعددی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که عینک آفتابی شما در وهله اول دچار خراشیدگی یا آسیب نمی شود – یا احتمال کمتری دارد. همچنین به یاد داشته باشید که «مقاوم در برابر خش» دقیقاً مشابه «ضد خش» نیست – هیچ عینک آفتابی در هیچ کجای دنیا کاملاً از احتمال آسیب مصون نیست. و بنابراین:

  • عینک آفتابی خود را در کیف اورجینال عینک خود نگه دارید (به طور کلی، کیف اورجینال عینک کاملاً با عینک شما مطابقت دارد، بنابراین بهترین مکان برای قرار دادن آنها در آن است).
  • اگر کیف شما گم شد یا آسیب دید، یک کیف جدید بخرید. یک کیسه میکروفیبر به عنوان یک چیز اساسی ضروری است، زیرا از فریم های شما محافظت می کند و همچنین وسیله ای برای تمیز کردن لنزهای شما است. مجدداً، اگر عینک شما گم شده است، یا شاید – مانند عینک آفتابی دست دوم – هرگز عینک آفتابی نداشتید، کیسه نگهداری میکروفیبر را خریداری کنید. این کیسه دارای یک بند کشی دوتایی است که عینک شما را ایمن نگه می دارد و به اندازه کافی بزرگ است که تقریباً با هر نوع عینکی مطابقت داشته باشد.
  • هر زمان که عینک خود را از نظر فیزیکی استفاده نمی کنید، عینک خود را در کیف قرار دهید – این یکی دیگر از عادت های خوب است که باید در هر بار عدم استفاده از آن رعایت کنید.
  • عینک آفتابی خود را با دقت روی یک سطح قرار دهید و مطمئن شوید که عینک آفتابی به سمت بالا باشد و با ناحیه ای که روی آن قرار گرفته است تماس نداشته باشد، که می تواند باعث خراش شود.
  • نگاهی بیندازید تا ببینید آیا آن سطح نیز خشک و تمیز است.
  • اطمینان حاصل کنید که بازوهای عینک آفتابی شما هنگام گذاشتن آنها کاملاً باز است – این باعث می شود که عینک تا حد امکان پایدار باشد.
  • پیچ های عینک آفتابی خود را مرتباً چک کنید – از یک پیچ گوشتی نوری برای این کار استفاده کنید و نگاهی بیندازید تا ببینید که بازوهای عینک شما به راحتی باز می شوند اما زیر وزن خود باز نمی شوند. اگر عینک آفتابی در یک لحظه نامناسب از روی صورتتان بیفتد، چند ثانیه آزمایش می‌تواند شما را از دردسر و هزینه‌های زیادی نجات دهد.
  • هر از چند گاهی به داخل کیف عینک خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که آن نیز عاری از گرد و غبار و کثیفی است – اگر چیزی از این قبیل در آنجا دیدید، آن را بشویید یا پاک کنید.