محافظت از چشم مساله بسیار مهمی است. شاید در مورد نور آبی شنیده باشید و از خود بپرسید که واقعا چقدر برای چشمان شما خطرناک است. در اینجا توضیح می دهیم که چیست، چه مقدار از آن قابل چشم پوشی است و چه زمانی ممکن است مشکل ساز شود.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً روبروی رایانه نشسته اید یا به صفحه نمایش گوشی هوشمند خود نگاه می کنید. این بدان معنی است که نور آبی در همین لحظه به شبکیه چشم شما برخورد می‌کند. این می‌تواند در دراز مدت منجر به آسیب شود. البته مگر اینکه اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده باشید تا منجر به محافظت از چشم خود شوید. در زیر می توانید لیستی از موارد برای محافظت از چشم را بیابید.

اما بیایید از ابتدا شروع کنیم. Bluelight یک رنگ منشوری است که می توانید آن را در رنگین کمان ببینید، به عنوان مثال: در بالا قرمز است که طول موج بلندی دارد و در پایین نور آبی پرانرژی است که طول موجی بین 380 تا 500 نانومتر دارد.

نام دیگر این نور نور مرئی پرانرژی یا HEV است. بنابراین نور آبی به خودی خود مضر نیست. این یک جزء طبیعی نور خورشید است که ما روزانه آن را “مصرف” می کنیم، درست مانند نور UV. یک راه خوب برای بررسی اینکه چگونه نور آبی می تواند مشکل ساز باشد به این صورت است: مقدار مشخصی از اشعه ماوراء بنفش کاملاً خوب است و حتی برای تولید ویتامین D ضروری است. اما زیاده روی می تواند مضر باشد – فقط به آخرین آفتاب سوختگی خود فکر کنید.

محافظت از چشم در برابر نور آبی

نور آبی می تواند منجر به اختلالات خواب طولانی مدت و مشکلات تمرکز شود

این بسیار شبیه نور آبی است. این هدف مهمی برای ساعت های درونی ما است، زیرا وقتی نور را درک می کنیم، بدن ما می داند که روز است. از آنجایی که شناخته شده است که ما را در خلق و خوی خوب قرار می دهد و ما را بیدار می کند، نور آبی برای مدت طولانی به عنوان درمان بهبود خلق و خو برای افراد مبتلا به افسردگی استفاده می شد.

کارشناسان بر این باورند که وقتی نور آبی به شبکیه چشم ما برخورد می کند، بدن ما ملاتونین کمتری تولید می کند، “هورمون خواب”. این به ویژه زمانی مفید است که سحر می گذرد و ما می خواهیم برای انجام آن روز آماده باشیم.

نکته مهم این است که نور آبی فقط از طریق نور طبیعی خورشید به ما نمی رسد، بلکه از طریق نور مصنوعی نیز به ما می رسد. ترکیب طیفی غیرطبیعی ال‌ای‌دی‌ها، نمایشگرهای رایانه و صفحه‌نمایش تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های ما به‌ویژه ما را در معرض دوز بیشتری از نور آبی قرار می‌دهد که می‌تواند تا اواخر شب ادامه داشته باشد. این می تواند منجر به اختلالات خواب طولانی مدت و مشکلات تمرکز شود.

کاملاً مشخص نیست که آیا نور آبی واقعاً مضر است یا خیر. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که نور آبی لامپ های LED باعث آسیب به شبکیه چشم می شود که از روشنایی فقط 500 لوکس شروع می شود. هیچ مطالعه طولانی مدت در مورد انسان وجود ندارد. اما حتی اگر این نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند، کارشناسان موافقند که نور آبی می تواند به دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن کمک کند.

از آنجایی که لنزها تا حد زیادی در فیلتر کردن نور آبی بی‌اثر هستند، وقتی به شبکیه برخورد می‌کند، می‌تواند به لکه زرد ما – جایی که بینایی ما بیشترین تمرکز را دارد – آسیب برساند. در موارد شدید، دژنراسیون ماکولا می تواند منجر به کوری شود.

چهار راه برای محافظت از چشمان خود در برابر نور آبی

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که دچار سردرد می شوید، در تمرکز مشکل دارید، چشمانشان خشک می شود یا بعد از کار کردن در تمام روز جلوی صفحه کامپیوتر همیشه خسته هستید؟ اینها ممکن است اثرات نور آبی باشد. در اینجا ما چهار نکته آسان برای کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی گردآوری کرده ایم.

1. فیلتر BLUELIGHT را فعال کنید

از قابلیت سیستم macOS یا ویندوز خود برای کاهش نور آبی استفاده کنید: حالت شب، حالت شیفت شب یا حالت خواندن را فعال کنید. این تنظیمات در بسیاری از گوشی های هوشمند نیز موجود است. در غیر این صورت برنامه های فیلتر بلولایت وجود دارد که می توانید آنها را دانلود کنید. این عمل راهکار مناسبی برای محافظت از چشمان شماست.

2. استفاده از تلفن همراه و تلویزیون خود را در شب کم کنید

اگر محافظت از چشمتان برایتان مهم است، قبل از رفتن به رختخواب از کار شدید جلوی مانیتور یا صفحه نمایش کامپیوتر خودداری کنید. مخصوصاً وقتی اتاق تاریک است، نگاه کردن به این صفحه‌ها باعث گشاد شدن مردمک‌ها می‌شود و به نور آبی اجازه می‌دهد بدون مانع به چشم شما نفوذ کند. اما این بدان معنا نیست که شما مجبور نیستید از برنامه های تلویزیونی شبانه خود لذت ببرید.

دستگاه های تلویزیون معمولاً به اندازه کافی از چشم بینندگان دور هستند تا مشکل ایجاد شود و تصاویر دائماً در حال تغییر رنگ سفید (و در نتیجه آبی) کمتری منتشر می کنند. سبک. همچنین می توانید اتاق را با یک منبع نور اضافی روشن کنید.

3. یوگای چشم

گاه به گاه استراحت کنید تا چشمان خود را آرام کنید، به خصوص در زمان های طولانی جلوی کامپیوتر. یوگای چشم روش موثری برای محافظت از چشم شماست.

  • کف دست
    صاف بنشینید و استراحت کنید. دست های خود را به هم بمالید و متوجه شوید که چگونه با گرم شدن  آنها شروع به سوزن سوزن شدن می کنند. سپس کف دست های گرم خود را روی پلک های بسته خود قرار دهید و گرما، تاریکی و آرامش را در چشمان خود احساس کنید.
  • چرخاندن چشم،
    نگاه خود را به سمت بالا، سپس به سمت پایین، سپس به راست و سپس به سمت چپ هدایت کنید. چشمان خود را در هر حالت برای چند ثانیه نگه دارید، سپس چند ثانیه چشمان خود را ببندید تا آرام شوند. دوباره چشمان خود را باز کنید، نگاه خود را به سمت بالا هدایت کنید و یک دایره بزرگ را ترسیم کنید.
  • تغییر فوکوس
    یک دست را صاف نگه دارید و شست خود را به سمت بالا بچسبانید. ابتدا روی تصویر کوچک خود تمرکز کنید، سپس تمرکز خود را به نقطه ای دورتر منتقل کنید. پس از آن تمرکز خود را به نقطه ای حتی دورتر تغییر دهید. تا جایی که می توانید بین این سه نقطه متناوب قرار دهید، اما مطمئن شوید که هر نقطه قبل از تغییر فوکوس است.

یوگای چشم

4. لنزهایی با فیلتر آبی-نور

فیلترهای روی مانیتور و صفحه نمایش خود اولین قدم خوب برای محافظت از چشمان شما هستند، اما نقاط ضعف خود را دارند. آنها رنگ ها را تحریف می کنند، برای مثال، کار طراحی گرافیک را غیرممکن می کنند. علاوه بر این، آنها فقط به صورت محلی کمک می کنند – آنها هیچ کاری برای کاهش نور آبی محیط در اتاق انجام نمی دهند، به عنوان مثال از LED یا نور آبی طبیعی.

اگر شما از جمله افرادی هستید که چندین ساعت در روز را به صفحه نمایش کامپیوتر یا گوشی هوشمند نگاه می کنید و محافظت از چشمانتان برایتان مهم است، ممکن است بخواهید یک عینک با لنزهایی که نور آبی را فیلتر می کند، تهیه کنید. اما جای نگرانی نیست – لازم نیست به همکاران خود این تصور را القا کنید که با لنزهایی که به رنگ نارنجی مایل به زرد در حال تلاش برای برنده شدن در تور دو فرانس هستید.

لنزهایی با فیلترهای نور آبی برای هر نوع قاب، حتی به عنوان لنزهای اصلاحی یا عینک آفتابی در دسترس هستند. اگر محافظت از چشمانتان برایتان مهم است، از اپتومتریست خود در مورد فیلترهای نور آبی یا محافظت در برابر نور آبی بپرسید.