اقدامات لازم قبل از گذاشتن و برداشتن لنز روی چشم

در طول عمل گذاشتن و برداشتن لنز، لنزها با دستان شما در تماس هستند. در نتیجه  هر بار پیش از گذاشتن و یا خارج کردن لنز باید دستهایتان را با دقت با آب و صابون بشویید. مطمئن شوید دستهایتان به هیچ نوع کرم، روغن یا مرطوب کننده­ ای آغشته نیست( برای جلوگیری از چسبیدن لنز). پس از شست‌و‌شو، اجازه دهید دستهایتان به خوبی خشک شود.

لازم به ذکر است برای خشک کردن دست‌هایتان از هیچ نوع دستمال یا حوله­ ای استفاده نکنید چون ممکن است پرز آن به دستهایتان بچسبد.

گذاشتن لنز روی چشم

برای جلوگیری از اشتباه کردن بهتر است عمل گذاشتن لنز را همیشه از یک چشم مشخص آغاز کنید(مثلا چشم راست ). برای انجام این کار همانطور که قبلاً گفتیم ابتدا دستهایتان را شسته و اجازه بدهید خشک شوند. سپس در جلوی آیینه قرار بگیرید. ابتدا لنز را کف دست قرار داده و با سرم شستشو آبکشی کنید . مقابل آینه بطور مستقیم به جلو نگاه کنید . سپس با دست دیگر پلک خود را پایین بکشید. دراین هنگام لنز که بر روی نرمی انگشت اشاره است را به آرامی در چشم بلغزانید و چند بار پلک بزنید . از قرار گرفتن درست لنز مطمئن شوید.

برداشتن لنز از روی چشم

برای برداشتن لنز از روی چشم باید با تمرکز عمل کنید. برای انجام این کار ابتدا دست‌هایتان را شسته و خشک کنید. حالا جلوی آینه قرار بگیرید. ابتدا پلک را پایین کشیده و به بالا نگاه کنید . با انگشت اشاره لنز را به سمت سفیدی چشم بکشید(به پایین). سپس همزمان با انگشت اشاره و شست دست غالب (اگر راست دست هستید همان دست راست)، لنز را از روی چشم بلند کرده و بیرون بکشید.

اقدامات بعد از برداشتن لنز

بعد از خارج کردن لنز از چشم، آن را با سرم شستشو(نرمال سالین) شسته و درون محلول ضدعفونی مخصوص، داخل جالنزی قرار دهید. همیشه از محلولی استفاده کنید که پزشک به شما پیشنهاد داده است. آب معمولی به هیچ عنوان گزینۀ مناسبی برای تمیز کردن و یا نگهداری لنز نیست؛ زیرا آب حاوی باکتری‌هایی است که می­توانند باعث عفونت شده و آسیب‌های جدی به چشم وارد کنند.

لازم است حداقل ۴ تا ۶ ساعت لنزها داخل جالنزی بماند تا عمل ضد عفونی بخوبی انجام شود . بعد از گذشت این زمان لنز آماده استفاده است.

تمیز کردن لنز

تمیز کردن لنز ها باعث می­شود که ذرات رسوب شده و پروتئین ها(همچنین مواد آرایشی ) از سطح لنز جدا شوند. برای این کار بعد از شستشوی دستها لنز را کف دست قرار داده چندقطره از محلول ضدعفونی بر روی سطح لنز ریخته تا بخوبی لنز را پوشش دهد و برای ۲۰ ثانیه با انگشت اشاره، لنز را به آرامی مالش دهید(داخل لنز انگشت اشاره را به چپ و راست یا چرخشی حرکت دهید ) و لنز را برعکس کرده و پشت آنرا نیز بمدت ۲۰ ثانیه طبق دستور قبل تمیز کنید.

اگر خانمی هستید که چشم ها را هر روز آرایش می کنید تمیز کردن لنز را هر روز انجام دهید. اگر لنز روی زمین یا محیط آلوده افتاد، ابتدا لنز را با سرم شستشو آبکشی کنید سپس آن را بصورتی که بیان شد با محلول ضدعفونی تمیز کنید سپس بمدت ۴ تا ۶ ساعت داخل جالنزی حاوی محلول ضدعفونی قرار دهید.

نکات مهم

  • دقت کنید لنز با ناخن های شما هیچ تماسی پیدا نکند.
  • اگر از اسپری مو استفاده می کنید قبل از گذاشتن لنز این کار انجام شود.
  • هر گونه آرایش چشم بهتر است بعد از گذاشتن لنز انجام شود درضمن حتما بعد از برداشتن لنز ها آرایش چشم ها پاک شود.
  • لنزها باید بطور روزانه یا بعد از هردوره استفاده ضدعفونی شوند.
  • برای نگهداری و ضدعفونی لنزها هیچگاه از سرم شستشو استفاده نشود.
  • از قطره های چشمی دارویی هنگامی که لنز روی چشم هست استفاده نشود(مگر با تجویز)
  • در محیط های آلوده از لنز استفاده نشود از استفاده از مواد آرایشی در سطح داخلی پلک ها هنگامی که لنز استفاده می کنید، پرهیز نمایید.
  • هنگام خواب حتما لنز را از چشم ها خارج کنید(حتی خواب نیمروزی)
  • در صورت صدمه دیدن لنز یا احساس جسم خارجی در چشم، سریعا لنز را از چشم خارج کنید.
  • درصورت قرمزی چشم ها، اشکریزش شدید، ترشحات غیر معمول چشمی، کاهش سریع بینایی، فورا لنز را از چشم خارج کرده و به نزدیک ترین اپتومتریست و چشم پزشک مراجعه کنید.