افراد مبتلا به آلرژی تماسی با هر وسیله جانبی جدید با این سوال مواجه می شوند: آیا به آن آلرژی دارم؟  در اینجا به مواردی که باید توجه کنید و اینکه کدام نوع عینک برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، آمده است.

در فروشگاه عینک صبا می توانید انواع مختلف عینک مناسبتان را مشاهده و خرید نمایید.

گلوی برخی افراد متورم می شود، برخی دیگر پف می کنند یا خود را خارانند. در آلمان از هر سه نفر یک نفر می گوید که از آلرژی رنج می برد. آلرژی تماسی یکی از بزرگترین مقصران است. اینها واکنش های ایمنی به مواد خاصی هستند که بدن شما با آنها در تماس است. یکی از آلرژن های نسبتا رایج نیکل است، در غیر این صورت یک فلز کاملا بی ضرر و همه کاره است. در مورد آلرژی به نیکل، سیستم ایمنی به حالت اضطراری می رود و علائمی شامل قرمزی، اگزما و جوش های خارش دار نشان می دهد.

اگر تا به حال یکی از این واکنش ها را تجربه کرده اید، مثلاً با استفاده از جواهرات، می دانید که چقدر می توانند ناخوشایند باشند. مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از تماس با منسوجات یا لوازم جانبی حاوی مواد حساسیت زا اجتناب کنید. عینک آفتابی و عینک اصلاحی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اینها در طیف وسیعی از مواد موجود هستند و بسته به کیفیت، ترکیب می تواند بسیار متفاوت باشد. مشکل این است که فریم های اپتومتریست شما با لیستی از موادی که به شما می گوید عینک شما از چه چیزی ساخته شده است، ارائه نمی شود. برای کمک، ما فهرستی از رایج ترین مواد و مشکلات احتمالی آنها برای افراد مبتلا به آلرژی را گردآوری کرده ایم. اگر از قبل مطلع هستید که آلرژی تماسی دارید، با اپتومتریست یا سازنده عینک خود صحبت کنید. آنها خوشحال خواهند شد که کمک کنند.

 

عینکهای استات

استات مورد استفاده در فریم های عینک با کیفیت بالا از پنبه مشتق شده است. به همین دلیل است که از آن به عنوان استات سلولز، یک ماده مصنوعی زیست تخریب پذیر ساخته شده از منابع تجدید پذیر یاد می شود. عینک های ساخته شده از مواد دیگر اغلب با استات ترکیب می شوند. یکی از اهداف این مواد تقویت اتصالات است. استات برای افراد مبتلا به آلرژی بی ضرر است با یک استثنا: برای رنگ کردن یا شکل دادن به استات سلولز، افزودنی های خاصی لازم است. این افزودنی ها از مدلی به مدل دیگر متفاوت هستند، اما معمولاً آلرژی زا نیستند.

عینک Lunor A11 حساسیت به استات

 

عینک های فلزی

بسیاری از افرادی که از آلرژی به نیکل رنج می‌برند، از فکر کردن به عینک‌هایی با فریم فلزی خسته می‌شوند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد مبتلا به آلرژی به طور کلی از شیشه های فلزی خودداری کنند، اما با کمی آگاهی در مورد انواع فلزات می توان عینک های فلزی مناسبی را یافت که فاقد نیکل باشند.

تیتانیوم

تیتانیوم فلزی غیر خورنده است که در تولید عینک بسیار مورد توجه است، زیرا بسیار سبک وزن است (این دومین فلز سبک است) و انعطاف پذیر است و در عین حال از ثبات و استحکام بالایی برخوردار است. تیتانیوم تقریباً به سختی فولاد است، اما با نیمی از وزن آن! به ویژه در زمینه پزشکی مورد تقاضا است، جایی که در مفاصل مصنوعی، قطعات استخوان و پروتز استفاده می شود. به دلیل خواص ضد حساسیت آن، جای تعجب نیست که تیتانیوم فلزی ایده‌آل برای افراد مبتلا به آلرژی است – البته ناگفته نماند که قاب‌های تیتانیومی فوق سبک چقدر راحت هستند.

 

فولاد ضد زنگ

فریم عینک ها معمولا از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. این آلیاژ در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و به طور کلی سازگار با پوست است. حتی در بسیاری از ابزارهای جراحی استفاده می شود. حتی اگر فولاد ضد زنگ استفاده شده در فریم های عینک درجه یک تا حد زیادی ضد حساسیت است، افراد مبتلا به آلرژی باید مطمئن باشند که قسمت هایی از فریم که با پوست تماس دارند دارای یک پوشش اضافی هستند. استات یا یک لاک مخصوص ضد حساسیت برای این منظور مناسب است.

نقره مونل و نیکل

مونل و نیکل نقره جزو معدود آلیاژهایی هستند که افراد مبتلا به آلرژی به دلیل داشتن نیکل باید از آنها اجتناب کنند. این مایه تاسف است زیرا کار با این مواد آسان است و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد و به آنها اجازه می دهد تا به طور مطلوب با نیازهای پوشنده خود سازگار شوند. خبر خوب این است که جایگزین های فلزی زیادی برای افراد مبتلا به آلرژی وجود دارد!

برنز

آلیاژی متشکل از مس و قلع، برنز یک جایگزین ضد حساسیت برای نقره نیکل است. اما در عینک کمتر دیده می شود.

عینک Lunor C3 برنز استات

 

مراقب آبکاری، لولا و غیره باشید.

تا اینجا ما فقط به عینک به عنوان یک واحد نگاه کرده ایم. اما آن فریم های فیلیگرین معمولاً از چندین جزء ساخته می شوند. افراد مبتلا به آلرژی باید تعیین کنند که کدام یک از این اجزا واقعاً با پوست تماس پیدا می کنند و کدام اجزا واکنشی ایجاد نمی کنند.

آبکاری

 

وقتی در مورد آبکاری صحبت می کنیم، به فرآیندی اشاره می کنیم که در آن سطح قاب تصفیه می شود. این شامل غوطه ور کردن قاب در یک حمام الکترولیتی و اعمال الکتریسیته به طوری که یک پوشش فلزی نازک برای اهداف پالایش یا محافظت تشکیل می شود. این می تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی مشکل ایجاد کند زیرا آلرژن ها – اغلب نیکل – می توانند در فرآیند آبکاری استفاده شوند. بنابراین مهم است که نه تنها مواد قاب را در نظر بگیرید، بلکه در مورد فرآیند آبکاری نیز سوال کنید. به هر حال، این سطح آبکاری شده است که پوست شما هر روز با آن تماس پیدا می کند.

پیچ و لولا

 

بیشتر اتصالات با لولا متصل می شوند. اینکه آیا مواد مورد استفاده در پیچ ها و لولاها مربوط به آلرژی موجود است یا خیر، باید به صورت موردی مشخص شود. اگرچه این اجزا در تماس مستقیم با پوست نیستند، بسیاری از تولیدکنندگان به این جزئیات اهمیت زیادی می دهند.

پد ها

 

لنت ها نقش بسیار بیشتری دارند. آنها قسمت هایی از عینک شما هستند که روی بینی شما قرار می گیرند. برای افراد مبتلا به آلرژی، این مسئله فقط استفاده از مواد ضد حساسیت نیست، بلکه یک موضوع راحتی است. با فریم های استات، لازم نیست نگران مواد باشید: زیرا آنها به طور موثر از یک تکه تشکیل شده اند، حتی لنت ها نیز از استات ساخته شده اند. پدها نیز اغلب از سیلیکون، پلاستیک یا شیشه ساخته می شوند. به خصوص در عینک های سطح بالا از پدهای تیتانیومی استفاده می شود. مزیت آنها این است که مانند لنت های پلاستیکی کدر یا تغییر رنگ نمی دهند. همچنین فوق العاده راحت هستند و کاملاً با رنگ عینک هماهنگ می شوند.