عینک آفتابی نامناسب بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر دارد. به همین دلیل محافظت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مهم است. در اینجا چیزی است که باید مراقب آن باشید.

صادق باشید: آیا شما یکی از مشتریانی هستید که غرق تنوع زیاد برای انتخاب شده اند و نمی دانند هنگام خرید عینک آفتابی از کجا شروع کنند؟ چگونه یک شخص باید بداند که آیا عینک آفتابی کاری را که قرار است انجام دهد انجام می دهد؟ و دقیقاً چه کاری باید انجام دهند؟

به طور کلی، عینک آفتابی باید دو هدف را انجام دهد:

  • محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • محافظت در برابر تابش خیره کننده در محیط های بسیار روشن

 

این دو معیار نباید با هم ادغام شوند. به عبارت دیگر، یک جفت عینک که دارای لنزهای تیره‌تر برای محافظت بیشتر در برابر تابش نور است، لزوما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت نمی‌کند. در مقابل، عینک آفتابی با 100٪ محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ممکن است لنزهای کاملا شفاف داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در حال افزایش است

بیایید با اشعه ماوراء بنفش شروع کنیم. اشعه ماوراء بنفش (UV) چیزی نیست جز نوری که برای ما نامرئی است. و حتی اگر ما نمی توانیم این اشعه ها را حس کنیم، بو کنیم یا به شکل دیگری درک کنیم، می توانند به پوست و چشم ما آسیب برسانند. اشعه ماوراء بنفش شامل پرتوهای UVA، UVB و UVC است که طول موجی بین 100 تا 400 نانومتر دارند. هر چه طول موج کوتاهتر باشد، نور انرژی بیشتری دارد و در نتیجه آسیب بیشتری می تواند ایجاد کند.

خبر خوب این است که پرتوهای بحرانی UVC که طول موج بسیار کوتاهی دارند، به طور کامل توسط جو زمین جذب می شوند. آنها هرگز به زمین نمی رسند، بنابراین چشمان ما نیز از آنها محافظت می شود.

از سوی دیگر، حدود 10 درصد از اشعه UVB به لایه ازن نفوذ می کند. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما با ادامه کاهش لایه اوزون و رسیدن اشعه های UVB بیشتر به سطح زمین، این مسئله به طور فزاینده ای مشکل ساز خواهد شد.

بر خلاف پرتوهای UVB و UVC، اشعه UVA کاملاً بدون مانع به سطح زمین می رسد.

آیا می دانستید که…

… برف، ماسه و آب می توانند تا 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش را منعکس کنند و در نتیجه آنها را تقویت کنند؟

… سایه ها (صرف نظر از اینکه زیر درخت هستید یا چتر) می تواند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد؟

… اشعه UV به ازای هر 1000 متر صعود 10 درصد افزایش می یابد؟

… قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با شرایط ابری ملایم و مه افزایش می یابد؟

خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانیم برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش انجام دهیم. به عنوان مهمترین اندام حسی ما، چشمان ما مستحق مراقبت و محافظت ویژه هستند.

عینک های ارزان معمولا محافظت کمتری در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش توسط عینک آفتابی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. عینک آفتابی با مارک CE اروپا
    که صرفاً دارای گواهینامه CE هستند کمترین میزان محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهند. آنها حداقل الزاماتی را که اتحادیه اروپا برای عینک آفتابی قائل می شود با محافظت در برابر طول موج های 380 نانومتر و بالاتر برآورده می کنند. هنگام استفاده از عینک‌های آفتابی ارزان قیمت که منشأ آنها را نمی‌توان تعیین کرد، باید دقت بیشتری کرد: هیچ نهاد بازرسی مستقلی وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان انحراف را رد کرد.
  2. UV400 یا «100 درصد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش»
    می‌توانید عینک‌های آفتابی باکیفیت را با علامت «UV400» یا «100 درصد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش» تشخیص دهید. از آنجایی که طول موج اشعه های مضر UV می تواند تا 400 نانومتر باشد، این عینک آفتابی محافظتی بیش از 380 نانومتر لازم را ارائه می کند. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که عینک آفتابی شما محافظت قابل اعتمادی را در برابر تمام طیف اشعه های مضر UV ارائه می دهد.

رنگ آمیزی لنز: محافظت در برابر تابش خیره کننده و زیبایی

تا زمانی که لنزها محافظت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش داشته باشند، رنگ لنزها بیشتر به سلیقه شخصی یا هدف استفاده از آنها بستگی دارد. حتی لنزهای کاملا شفاف می توانند حداکثر محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه دهند.

آیا می‌دانستید که چشم‌های ما از نور طبیعی محافظت می‌کنند؟ هنگامی که ما پلک می زنیم یا زمانی که مردمک هایمان منقبض می شوند، اشعه های کمتری می تواند وارد چشم ما شود. این یکی دیگر از دلایل خطرناک بودن عینک آفتابی بدون محافظت کافی در برابر اشعه ماوراء بنفش است: از آنجایی که عدسی‌های تیره‌تر تابش خیره‌کننده را از بین می‌برند، مردمک‌های ما کاملاً باز می‌مانند و چشمان ما را در معرض سطوح بالایی از تابش قرار می‌دهند.

پنج سطح حفاظتی برای محافظت در برابر تابش خیره کننده یک عینک آفتابی وجود دارد. هر چه سطح حفاظت بالاتر باشد، رنگ لنز تیره تر است.

طراحی مناسب: بزرگتر بهتر است!

وقتی صحبت از عینک آفتابی می شود، بزرگتر بهتر است! زیرا هر چه عدسی یک عینک آفتابی بزرگتر باشد، محافظت بیشتری در برابر نور خورشید ایجاد می کند. اشعه ماوراء بنفش فقط از جلو وارد چشم نمی شود، بلکه از کناره ها یا از بالا نیز وارد چشم می شود. بهتر است مدلی بزرگ انتخاب کنید که ابروهای شما را کاملا بپوشاند.