عینک یکی از معدود لوازم جانبی است که نه تنها مد روز است، بلکه برای افرادی که نیاز به اصلاح وضعیت بینایی دارند هم بسیار مهم است. ما فریم ها را درست وسط صورتمان می گذاریم و دائماً با پوست ما در تماس هستند. بنابراین جای تعجب نیست که اکثر عینکی ها نمی‌خواهند کیفیت، دوام یا تولید را هنگام انتخاب فریم عینک خود به خطر بیندازند. اما چگونه می توان فریم‌های با کیفیت بالا را تشخیص داد؟ لیست ویژگی‌های زیر به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا فریم‌های شما ارزش پولی را که برای آنها پرداخت کرده اید، دارند یا خیر.

فریم عینک دست ساز

اگر عینک‌ها براساس نیازهای اولیه باشند، می‌توان به راحتی آن‌ها را با ماشین‌آلات ساخت. پس چرا باید  فریم عینک‌های دست ساز را انتخاب کنید؟ اولاً، جزئیات خاصی را فقط می توان با دست ایجاد کرد. یک عینک یک قطعه کار بسیار ظریفی است، به همین دلیل است که ماشین‌ها در جزئیات دقیق‌تر مشکل دارند. تنها راه برای به دست آوردن یک پولیش صاف که در هر زاویه از فریم عینک استات قرار می گیرد و براقیت عالی می بخشد، با دست است. همچنین ماشین‌ها به سادگی قادر به انجام برخی اصلاحات فنی نیستند. در نهایت، کار دستی با توجه عاشقانه به جزئیات همیشه منجر به کیفیتی ماندگار می‌شود. عینک خود را احساس کنید: آیا تمام گوشه ها و لبه ها به خوبی گرد شده اند؟ آیا پیچ ها نامرئی هستند و به طور محسوسی فرورفته نیستند؟ آیا مواد به طور یکنواخت جلا داده شده است؟ اینها اغلب نشانه هایی از دست ساز بودن فریم عینک‌ها هستند.

فریم عینک دست‌ساز

تولید

تولید کنندگان معتبر با کمال میل به شما بینش و اطلاعاتی در مورد فرآیندهای تولید خود می دهند. آیا فریم آنها در شرایط مشکوک به تولید انبوه می رسد؟ یا به صنعت خوب، پرداخت منصفانه و فضای کاری خوب توجه می‌کنند؟ تولیدکنندگانی که در ساخت عینک خود دقت زیادی می کنند، خوشحال خواهند شد که درباره عینک بیشتر به شما بگویند. تولید منطقه ای در حال افزایش است. علاوه بر این، تولیدکنندگان عینک با امکانات تولیدی خود می توانند تأثیر مستقیمی بر صلاحیت کارکنان، شرایط کاری و اقدامات محیطی داشته باشند. از سوی دیگر، تولید داخلی یا خارجی لزوماً به معنای کیفیت بالا یا پایین تر نیست. به عنوان مثال، “ساخت ژاپن” به یک ویژگی بارز کیفیت برای فریم‌های تیتانیومی تبدیل شده است، زیرا ژاپن تخصص بسیار زیادی در این ماده دارد.

لولاهای پرچ شده کاربردی

لولاها قسمت مرکزی (“رینگ”) عینک‌ها را به دسته‌ها متصل می‌کنند و تضمین می‌کنند که دسته‌ها قابل تاشدن هستند. این کار لولاها را تحت فشار دائمی قرار می دهد. لولاهای پرچ شده کاربردی، که از طریق استات پرچ می شوند، تضمینی برای ماندگاری مکانیسم تا شدن هستند که نیاز به کاردستی دقیق دارند. برخی از لولاها پرچ نمی‌شوند، اما فقط به نظر می‌رسند که پرچ شده‌اند. این لولاها به صورت گرما وارد مواد می شوند. سپس دو نقطه تزئینی اعمال می شود تا ظاهر لولاهای پرچ شده را به آنها بدهد. اگر دقیق‌تر نگاه کنید، معمولاً می‌توانید خودتان ببینید که آیا لولاهای عینک شما با پرچ‌های واقعی ساخته شده‌اند: می‌توانید پین‌ها را در خود لولا و همچنین در استات (بسته به رنگ) ببینید. اگر مطمئن نیستید از فروشگاه عینک خود بپرسید.

مواد و آبکاری

انتخاب صحیح مواد در مورد کیفیت، دوام و استفاده بسیار مهم است. ثابت شده است که استات یک ماده همه کاره برای تولید عینک است. مزیت: استات با کیفیت بالا تا 80 درصد از مواد خام تجدیدپذیر مانند پنبه یا چوب تشکیل شده است.

استفاده از فلز، مقدار زیادی به مواد دقیق و خواص آن بستگی دارد. تیتانیوم فوق سبک، پایدار و ضد حساسیت است و در زمینه های پزشکی، هوانوردی و سفرهای فضایی استفاده می شود. فولاد ضد زنگ انتخاب خوبی برای فریم عینک‌های مقاوم است که باید در برابر خوردگی مقاوم تر باشند. کار کردن با فولاد ضد زنگ چالش برانگیز است، به همین دلیل است که اغلب از آن استفاده نمی شود – اما در طولانی مدت قطعا ارزش تلاش را دارد.

با این حال، ظاهر و احساس فریم‌های فلزی با آبکاری نهایی موفق یا ناموفق است. مبتلایان به آلرژی باید از آبکاری بدون نیکل استفاده کنند. تا حدی می توانید کیفیت را به صورت بصری نیز بررسی کنید. فقط در نور روشن نگاه دقیق تری بیندازید. قاب ها باید درخشش یکنواخت و بدون لک داشته باشند (لکه هایی که به سختی قابل مشاهده هستند). تراشه‌های آبکاری، یعنی نقاطی که اصلاً رنگی به مواد نمی‌چسبد، نشانه‌ای از سهل‌انگاری شدید در فرآیند تولید است. جلای محافظ نیز در مورد کیفیت فریم‌ها چیزهای زیادی می گوید: یک جلای خوب باعث ایجاد حس چسبندگی در آنها نمی شود و هیچ رگه یا چکه ای نخواهد داشت.

قسمت های انتهایی مخفی

برای قرار دادن لنزها در یک فریم عینک فلزی، رینگ ها باید باز شوند. این بدان معنی است که آنها باید با اتصال دهنده ها بسته شوند. برای مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن فرآیندهای توسعه و تولید، سازندگان اغلب بست‌هایی را انتخاب می‌کنند که یک قطعه انتهایی به وضوح قابل مشاهده بر روی فریم باقی می‌گذارند. در مقابل، ادغام قطعه انتهایی در قسمت‌های موجود مانند کناره رینگ بسیار پیچیده‌تر است. عملکرد کامل بدون تأثیر بر طراحی عینک حفظ می شود و قسمت انتهایی، بخش ساده قاب می شود. این امر مستلزم تخصص بیشتر طراح و زمان و تلاش اضافی در طول تولید است. با این حال، طراحی عینک به وضوح سودآور است.

پایداری و دوام

عینک ارزان به ندرت دوام می آورد. مدهای کوتاه مدت تنها پس از یک فصل از مد می افتند. سایر فریم‌ها به دلیل ارزان ساخته شدن به زودی از بین می روند. این نوع سایش علاوه بر مزاحم بودن، از نظر پایداری نیز مشکل ساز است. این بدان معناست که انتخاب فریم‌های شیشه‌ای با طراحی جاودانه که از نظر بصری جذاب باشد و برای سال‌های آینده به خوبی استفاده شود، سودمند است. می‌توانید از فروشگاه عینک خود در مورد تلاش‌های تولیدکنندگان مختلف برای اطمینان از پایداری تولیدشان بپرسید – این روزها راه‌حل‌های سازگار با محیط‌زیست زیادی وجود دارد، از کربن خنثی گرفته تا مواد آلی. همین امر در مورد قطعات یدکی نیز صدق می کند. تولیدکنندگان با وجدان قطعات یدکی را برای سال‌های متمادی در دسترس نگه می‌دارند، زیرا تعمیرات علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

جزئیات فریم عینک

جزئیات

آخرین ویژگی که کم اهمیت تر از سایر ویژگی‌ها نیست میزان استفاده از جزئیات در فریم عینک است. به عنوان مثال به دسته‌ها نگاه دقیقی بیندازید: آیا آنها تا انتها به زیبایی ساخته شده اند؟ این جزئیات می تواند شامل فرزهای کوچک در انتهای یک دسته استات، یک تکه مروارید پیچیده، یک پوشش استات نازک ویفری در انتهای یک دسته فلزی، یا انتهای دسته باشد که به سمت بیرون شیب دارند تا اطمینان حاصل شود که عینک راحت است. یکی دیگر از جزئیاتی که می تواند در مورد کیفیت فریم عینک های شما حرف های زیادی بزند پدهای بینی هستند. مثلا از تیتانیوم ساخته شده اند؟ اگر اینطور باشند، تغییر رنگ نخواهند داد یا برای افراد مبتلا به آلرژی مشکل ایجاد نمی کنند. هر سازنده ای برای تولید پدهای مناسب که به طور یکپارچه در طراحی کلی قرار می گیرد، تلاش بیشتری نمی کند.